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第7回知識創造支援システムシンポジウム報告書<2010年> >
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http://hdl.handle.net/10119/9015
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Title: | 中等教育における化学教科の課題を用いた創造性テストの開発と評価 |
Other Titles: | Development and Evaluation of Creativity Test for Chemistry in a Junior High School Level |
Authors: | 烏蘭, 其其格 羽山, 徹彩 國藤, 進 |
Authors(alternative): | Wulanqiqige Hayama, Textusai Kunifuji, Susumu |
Keywords: | 創造性テスト 化学教科 中等教育 創造性と学力 創造性の評価 Creativity test Chemical subject Secondary school Creativity and scholastic attainments Evaluation of creativity |
Issue Date: | 25-Feb-2010 |
Publisher: | 日本創造学会, 北陸先端科学技術大学院大学 |
Abstract: | 学校教育における創造性の評価の研究は、数学、生物教科などを挙げられる。一方、化学教科における創造性の評価に関する研究はまた少ない現状である。そこで、本研究は、先行研究の評価尺度に加えて、教科内容との関連性をとりいれ、中等教育における化学教科教育のための創造性テストを提案し、その有用性を検証することを目的とする。そして、検証実験の結果では、本提案である「化学教科の課題を用いた創造性テスト」において、本提案で測れる創造性は学力と低い相関を示された。または、実利用性に関するアンケートの結果では、「本提案」の支持が高かった。 : The research on the evaluation of creativity in the school training includes mathematics and the living thing, etc. On the other hand, the research on the evaluation of creativity in a chemical subject is also a little. Then, the present study takes relativity with the lesson content in addition to the measurement scale of the previous work, proposes the creativity test that uses the problem of a chemical subject for the creativity assessment in a junior high school chemical education, and verifies the utility. And, "Achievement test", "S-A creativity inspection (creativity test of the past)", and "Creativity test that used the problem of a chemical subject", etc. were executed at the same time for the third grade of junior high-school. In the previous work, there are research results "The correlation of creativity with scholastic attainments is low". In the result of the survey of the present study, as for "S-A creativity inspection", scholastic attainments and a low correlation were shown. As for "Creativity test that used the problem of a chemical subject", scholastic attainments and a low correlation were shown. Therefore, the validity of "Creativity test that uses the problem of a chemical subject" that is the proposal of the present study will be admitted. It is easy for the testee to understand the problem of "Creativity test that uses the problem of a chemical subject" from the questionnaire survey. |
Description: | 第七回知識創造支援システムシンポジウム, 主催:日本創造学会, 北陸先端科学技術大学院大学, 開催:平成22年2月25日~26日, 予稿集発行:平成22年2月25日 |
Language: | jpn |
URI: | http://hdl.handle.net/10119/9015 |
Appears in Collections: | 第7回知識創造支援システムシンポジウム報告書<2010年>
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