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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10119/11635

Title: 減算的な演奏補助で練習継続意欲を保つギター演奏習得補助システム
Authors: 米田, 圭志
横山, 裕基
小倉, 加奈代
西本, 一志
Keywords: 楽器
練習支援
演奏補助
減算
継続意欲
Issue Date: 2013-02-21
Publisher: 情報処理学会
Magazine name: インタラクション2013論文集
Volume: 2013
Number: 1
Start page: 423
End page: 426
Abstract: 楽器が電子化された事により,演奏技術を持たない人でも演奏が可能となる“演奏補助技術”が登場した.しかし,従来の演奏補助機能を組み込んだシステムでは,練習者の技術習得の段階に応じて,その演奏補助を適切に設定することができない.そのため,練習者のモチベーションを演奏支援によって維持しつつ,同時に練習者に演奏技術を段階的に習得させていくことができない.そこで本稿では,練習者の技術習得に応じて演奏補助を減算可能とすることで,練習者のモチベーションを維持しながら無理なく演奏技術を身に着けていくことができる演奏練習システムを構築した.予備実験として2名のギター未経験者に本システムを利用してもらい,モチベーションに関する調査を行った.結果,本システムがモチベーションの維持に貢献したことを示唆するデータが得られ,またその中でシステムの改善点も明らかにできた. : Recently, various assistance technologies for playing the musical instruments have been studied based on evolution of the musical instruments mechanism. Although they make beginners enable to get pleasure from playing guitar, the ordinary technologies could not adjust their assistance range to progress of learners' mastering technique. As a result, it was impossible for the learners to master guitar performance techniques in a step-by-step manner while they preserve motivation of practice by the assistance technologies. Hence, we propose a guitar technique tutoring system that is equipped with an adjustable performance assisting function. We constructed a prototype system and conducted a pilot user study. We asked two subjects to use the prototype system and investigated their motivation on guitar practice. The results suggested that the prototype system is effective for preserving their motivation and several points that should be improved were revealed.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 米田圭志, 横山裕基, 小倉加奈代, 西本一志, インタラクション2013論文集, 2013(1), 2013, 423-426. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/11635
Material Type: publisher
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