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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10119/12234

Title: Guitar Training Wheel: 減算的な演奏補助で練習継続意欲を保つギター演奏習得補助システム
Authors: 米田, 圭志
横山, 裕基
小倉, 加奈代
西本, 一志
Keywords: ギター演奏
練習支援
演奏補助
モチベーション維持
減算的支援
Issue Date: 2013-10-29
Publisher: 情報処理学会
Magazine name: 情報処理学会研究報告
Volume: 2013-HCI-155
Number: 10
Start page: 1
End page: 8
Abstract: 演奏技術を持たない人でも演奏感を得ることができる "演奏補助" という技術が存在している.しかし,従来の演奏補助機能を組み込んだシステムでは,練習者の技術習得の段階に応じて,その演奏補助を適切に設定することができない.そのため,練習者のモチベーションを演奏支援によって維持しつつ,同時に練習者に演奏技術を段階的に習得させていくことができない.そこで本稿では,練習者の技術習得に応じて演奏補助を減算可能とすることで,練習者のモチベーションを維持しながら無理なく演奏技術を身に着けていくことができるギター演奏練習システム Guitar Training Wheel を構築した.まず,構築したシステムがモチベーション維持に有効であるかを確認するため,試用実験を行った.結果,本システムがモチベーションの維持に貢献したことを示唆するデータが得られた.次に,減算的な演奏補助の効果を確認することに焦点を当てた実験を行った.結果から,段階的な演奏練習がモチベーションに有効であることを示唆するデータが得られた. : Recently, various assistance technologies for playing musical instruments have been studied. Although they make beginners enable to get pleasure from playing the musical instruments, the ordinary technologies could not adjust their assistance range to progress of learners' mastering technique. As a result, it was impossible for the learners to master performance techniques of the musical instruments in a step-by-step manner while they preserve motivation of practice by the assistance technologies. Hence, we propose a guitar technique tutoring system named "Guitar Training Wheel," which is equipped with an adjustable performance assisting function. We conducted user studies. The results suggested that Guitar Training Wheel is effective for preserving their motivation.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 米田圭志, 横山裕基, 小倉加奈代, 西本一志, 情報処理学会研究報告, 2013-HCI-155(10), 2013, 1-8. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/12234
Material Type: publisher
Appears in Collections:z7-10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)

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