JAIST Repository >
School of Knowledge Science >
Articles >
Journal Articles >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10119/18183
|
Title: | 観光分野のリカレント教育における産学連携の可能性と課題 |
Authors: | 敷田, 麻実 |
Keywords: | collaboration recurrent tourism education transferable skills |
Issue Date: | 2021-06 |
Publisher: | 産学連携学会 |
Magazine name: | 産学連携学 |
Volume: | 17 |
Number: | 2 |
Start page: | 63 |
End page: | 75 |
Abstract: | リカレント教育は「社会人の学び直し」の重要性が強調されている現代社会において,学校教育と並ぶ社会的な課題となっている.多様な支援や制度の整備が進む中,社会人が学び直した成果を生かすことができる産業界と,教育サービス提供の新たな機会と考える高等教育機関の関心は高い.また,大学の持つ特定の専門分野の知見を生かした効果的な連携の可能性に関心が集まっている.本論文では,2000 年代以降に普及してきた観光分野におけるリカレント教育が持つ課題と可能性を整理し,産業界と教育機関がどのように連携することができるか,石川県で行われている観光のリカレント教育における産学連携の具体的な事例から,①カリキュラムの内容,②教授法や教育手法,③マネジメントの視点で考察した. : The importance of the introduction of recurrent education for adult students has been stressed since the 1980s as having been a positive step. This was promoted by the recent changes in the working environment and the idea of the 100 years of life projected by the increase in life expectancy. This study examines the curriculum, teaching methods, and management of the recurrent education system through a case study of recurrent education programs in tourism organized and supervised by Japan Advanced Institute of Science and Technology(JAIST). We also propose an intermediary system that can manage a collaborative recurrent education between industry and academia. |
Rights: | 本著作物は産学連携学会の許可のもとに掲載するものです。This material is posted here with permission of Japan Society for Intellectual Production. Copyright (C) 2021 産学連携学会. 敷田麻実,, 産学連携学,17(2), pp.63-75. |
URI: | http://hdl.handle.net/10119/18183 |
Material Type: | publisher |
Appears in Collections: | a10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)
|
Files in This Item:
File |
Description |
Size | Format |
K-SHIKIDA-A-63.pdf | | 877Kb | Adobe PDF | View/Open |
|
All items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved.
|