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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10119/3346

Title: Coloring-in Piano : 表情付けに専念できるピアノの提案
Authors: 大島,千佳
宮川,洋平
西本,一志
Issue Date: 2001-10
Publisher: 情報処理学会
Magazine name: 情報処理学会研究報告 : 音楽情報科学
Volume: 2001
Number: 103
Start page: 69
End page: 74
Abstract: ピアノレッスンでは、先生は言葉で説明したり、歌って聴かせたりといった間接的な手がかりを用いて指導を行う。先生による模範演奏は大事な手がかりの一つであるが、生徒の勉強する曲が技巧的に難しくなると、先生によってはたとえ過去に弾いた曲でも練習をせずに弾くことができない。そのような状況でも先生は、その作品を演奏表現するための知は備えている。そこで本稿では、技巧的な難しさや譜読みのおぼつかなさからくる、音の間違えやミスタッチを気にせずに、表情付けに専念できるピアノとして、Coloring-in Pianoを提案する。ノーマルのピアノで弾いた場合の演奏と比較するために、演奏者が練習を積んでいる曲で評価実験とMIDIデータの分析を行ったところ、有意な差が認められなかった。一方練習していない技巧的な曲を通常のピアノとColoring-in Pianoで演奏比較したところ、Coloring-in Pianoではミスが激減しただけでなく、演奏者のイメージに近い演奏ができた。 : In a piano lesson, a teacher teaches a way of performance by indicating some indirect cues, e.g., metaphors and singing. A model performance is one of the important cues. Meanwhile, it is difficult for the teacher to perform a very technical piece without enough practices, even if he/she had formerly performed it. However, the teacher retains his/her knowledge for performing the piece. Accordingly, we propose “Coloring-in Piano” that is a piano lesson supporting system. It allows the teacher to concentrate on expressions without paying attention not to play a wrong note. We conducted experiments to subjectively evaluate the performances and analyzed them. As a result, we could not find significant difference between the performances played by the normal piano and Coloring-in Piano. Moreover, Coloring-in Piano can facilitate to perform even a unpracticed piece to his/her satisfaction.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 大島千佳/宮川洋平/西本一志, 情報処理学会研究報告 : 音楽情報科学, 2001(103), 2001, 69-74. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/3346
Material Type: publisher
Appears in Collections:z7-10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)

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