JAIST Repository >
Research Center for Innovative Lifestyle Design 2011-2016 >
Articles >
Journal Articles >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10119/3347

Title: 離鍵動作の変化に基づくピアノレッスンの分析
Authors: 大島,千佳
西本,一志
Issue Date: 2001-08
Publisher: 情報処理学会
Magazine name: 情報処理学会研究報告 : 音楽情報科学
Volume: 2001
Number: 82
Start page: 21
End page: 26
Abstract: 本研究では、ピアノレッスンを通じて先生の音楽知が生徒に受容され形成されていく過程について分析を進めている。この研究の一環として、本稿では離鍵動作に着目して分析を行った。実験に基づく分析の結果、離鍵動作の状態を示す鍵盤が元に戻る速さは、メカニカルなテクニックのレベルならびに細かい抑揚やフレーズ感の表現に依存していることがわかった。また打鍵動作に基づく演奏表現による場合と異なり、離鍵動作に基づく演奏表現と、それによって示される先生の音楽知は、生徒によって受容されづらいものであることがわかった。 : We have been studying a process of acceptance and formation of musical knowledge in the pupil by comparing the pupil’s performance with the teacher’s performance through piano lesson experiments. In this paper, we describe analyses of key-release motion which is indicated by the return velocity of key to its initial position. It is suggested that this velocity relates to a technique and an expression of detailed modulation. Moreover, this paper shows that it is more difficult for students to accept the teacher’s “musical knowledge” that is expressed by key-release motion than that is expressed by key-hitting motion
Rights: 社団法人 情報処理学会, 大島千佳/西本一志, 情報処理学会研究報告 : 音楽情報科学, 2001(82), 2001, 21-26. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/3347
Material Type: publisher
Appears in Collections:z7-10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
C-122.pdf148KbAdobe PDFView/Open

All items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved.

 


Contact : Library Information Section, Japan Advanced Institute of Science and Technology