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タイトル: 広告主・閲覧者間コミュニケーションを促進するコミュニティ向け電子広告システムの提案
著者: 根本, 博明
西本, 一志
山下, 邦弘
発行日: 2005-01-15
出版者: 情報処理学会
誌名: 情報処理学会論文誌
巻: 46
号: 1
開始ページ: 115
終了ページ: 126
抄録: コミュニティの内部では,掲示板に各種告知広告や情報提供広告,あるいは情報収集広告などが頻繁に掲示され,コミュニティ構成員の間での知識や情報の交換と共有が行われている.これによってコミュニティ内における様々な問題が解決され,新たな知識が産み出され,活用される.しかし,一般的な紙ベースの広告は閲覧のための負荷が低く,容易に多くの人々に見てもらえる反面,広告主と閲覧者の間での情報交換が起きにくい.ウェブを用いた電子広告システムは,逆に広告主と閲覧者間の情報交換が容易な反面,閲覧のための負荷が高く,限られた一部の人々にしか見てもらえない.そこで本論文では,広告主が閲覧者の広告への接近を即時的に知り,閲覧者に対し同期的かつ直接的に働きかけてPRする機能と,閲覧者が容易に広告主と情報交換できるためのコミュニケーション機能を有する,コミュニティ向け電子広告システムを提案する.構築したプロトタイプシステムInteractiveFliersを用いて実験を実施した結果,PR機能とコミュニケーション機能はおおむね有効に働くことが分かったが,閲覧者接近通知機能については,通知頻度が高すぎるなどの問題があることが分かった.また,閲覧者が広告主へ問合せする際に,「恥ずかしさ」が障害となることも明らかになった. : In a community, many various advertisements are posted on a bulletin board to exchange and to share knowledge and/or information among people of the community. By this way, various problems of the community are solved and new knowledge is created. However, as for usual paper-based posters, information exchange between advertisers and advertisees seldom happens though the advertisees can readily watch the posters. 0n the other hand, web-based electric advertisements are watched by very restricted people though they facilitate communication between the advertisers and the advertisees. Hence, in this paper, we propose an electric ad system for community that is equipped with a function to notice the advertisers that the advertisees are watching the advertisements, a PR function that allows the advertisers to synchronously and directly appeal to the advertisees, and a communication function that the advertisees can readily exchange information with the advertisers. We implemented a prototype system named "InteractiveFliers." and conducted experiments using it. As a result, we found that the PR function and the communication function work as we expected. However, the function to notify the advertisers that the advertisees are watching the advertisements bothers the advertisers with too frequent notifications. In addition, the advertisees' "hesitation" disturbs the advertisees in contacting with the advertisers.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 根本博明/西本一志/山下邦弘,情報処理学会論文誌,46(1), 2005, 115-126. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/4044
資料タイプ: publisher
出現コレクション:z7-10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)

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