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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10119/17738

Title: ロンバード効果を応用した第二言語学習者の会話支援手段
Authors: 王, 露茜
高島, 健太郎
西本, 一志
Keywords: ロンバード効果
第二言語学習者
発話音量
発話速度
Issue Date: 2021-03-15
Publisher: 情報処理学会
Magazine name: 情報処理学会研究報告. HCI, ヒューマンコンピュータインタラクション
Volume: 2021-HCI-192
Number: 5
Start page: 1
End page: 5
Abstract: グローバル化により,留学の機会が増えている.しかし,知らない国に初めて来て,まだ生活と言語に慣れていない留学生にとって,留学先の国の人々と相手国の言語で会話することはしばしば難しい.その原因のひとつとして,人は母国語を話すとき,意図せずして速い速度で不十分な音量で話しがちであることが挙げられる.そこで,本研究では,母語話者が発話する際に騒音を提示することでロンバード効果を引き出し,母語話者の声量を増大させると同時に,発話速度を低下させることを試みる.これまで,ロンバード効果で声量を制御できることは明らかになっているが,発話速度が変化するかどうかは不明であった.そこで,騒音提示による発話速度の変化の有無を検証する実験を行った結果,騒音の提示によって発話速度が低下することが明らかになった.さらに,中国人留学生と日本人学生による日本語での会話に本手法を適用する実験を実施した結果,本手法によって中国人留学生が日本人との日本語での会話を聞き取りやすくなることが示唆された. : With the process of globalization, the opportunities of studying abroad have been increased. It is often difficult for foreign students to talk with the people of the local country in the language of the country. One of the reasons of the difficulty is that when people speak their mother tongue, they unconsciously speak at a very fast speed in small voice. Therefore, we propose a method that applies the Lombard effect to solve this problem: by making native speakers listen to noise when they speak, we attempt to make them speak slowly and louder. Although it is already known that people speak louder while listening to noise, our experiment additionally revealed that people speak slowly while listening to noise, which had not been known. We conducted experiments in which we applied our method to conversations by conversation in Japanese by Chinese students and Japanese students. As a result, it was shown that it became easy for the Chinese students to listen to the Japanese students’ speaking.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 王 露茜, 高島健太郎, 西本一志, 情報処理学会研究報告. HCI, ヒューマンコンピュータインタラクション, 2021-HCI-192(5), 2021, pp.1-5. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/17738
Material Type: publisher
Appears in Collections:a10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)

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