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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10119/17742

Title: オンライン授業の参加意識向上に向けた視聴妨害を用いた受動発言促進手法の提案
Authors: 李, 炳録
高島, 健太郎
西本, 一志
Issue Date: 2021-03-16
Publisher: 情報処理学会
Magazine name: 情報処理学会研究報告. HCI, ヒューマンコンピュータインタラクション
Volume: 2021-HCI-192
Number: 36
Start page: 1
End page: 6
Abstract: コロナ禍により遠隔教育の機会が増えたが,教員が学生の様子を分かりづらいといった問題点も顕在化した.本研究ではオンライン授業において,学生の講義への参与を強制的に促すことを目的とし,講義映像の視聴妨害により強制的に発言を促す手法を提案する.具体的には,発言人数が少ない場合に,スライドや授業動画を妨害フィルターで覆い部分的に見えなくする.妨害フィルターを外すには,発言人数が既定の数に達する必要があり,学生は否が応 でも発言をしなくてはならない.実験を行ったところ,視聴妨害は学生の講義での発言意欲と発言数を向上させるのに有効であることが示された.また学生に負の感情を与えないフィードバック方法を今後検討する必要があることが示唆された. : Although the use of distance education has been increased due to the Covid-19, it is difficult for teachers to grasp students' situation in lessons instantly and sufficiently. To promote students' attendance in distance lectures, we propose a novel method that utilizes interference of teaching process. More concretely, if only a small number of students are attending in lessons actively, the lecture video is partially concealed by overlaying a stripe-shaped filter. In order to make the filter disappear, the number of students who actively manifest their opinions in a text chat channel must reach a settled number. We conducted experiments and results showed that audio-visual interference is effective in promoting students' awareness of participation in lectures.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 李 炳録, 高島健太郎, 西本一志, 情報処理学会研究報告. HCI, ヒューマンコンピュータインタラクション, 2021-HCI-192(36), 2021, pp.1-6. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/17742
Material Type: publisher
Appears in Collections:a10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)

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