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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10119/18859

Title: 執筆途上文章の書き写しによる文章作成支援に関する検討
Authors: 阿部, 詩織
西本, 一志
Keywords: 創造活動支援
文章作成支援
書き写し
Creativity support
Writing support
Transcribing
Issue Date: 2024-03-04
Publisher: 情報処理学会
Magazine name: 情報処理学会研究報告
Volume: 2024-HCI-207
Number: 35
Start page: 1
End page: 7
Abstract: 文章を書く機会は多く存在する.現在,様々な文章作成支援法が研究されているが,自分の文章を書き写すことの効果を検証した研究は管見の限り見当たらない.本研究では,執筆途中の自作文書を書き写すことによる文章作成への支援効果を検証する.音読との比較実験の結果,書き写しは特に文章を書くのが得意な人に効果がある可能性が高く,音読はすでに書いた部分の推敲にのみ有効であるのに対し,書き写しはまだ書いていない残りの部分を書くことにも有効である可能性が示唆された.また,書かれた文章に対する第三者評価においても全体的に書き写しのほうが良いという評価が多い結果となった.これらの実験結果から,書き写しには音読にはない思考整理作用や,内容を高める効果がある可能性が示唆された.There are many writing opportunities. Although various writing support methods have been studied, no study has examined, to the best of our knowledge, the effectiveness of transcribing one's writing. We experimented to compare transcribing with reading aloud. The results suggested that transcribing is likely to be effective for those who are good at writing, and that reading aloud is effective only for polishing the parts already written, while transcribing is effective for writing the remaining part that has not yet been written. In addition, third-party evaluation of the completed texts also showed that the transcribing condition was better overall. These experimental results suggest that transcribing has an effect of organizing thoughts and enhancing content that is not present in reading aloud.
Rights: 社団法人 情報処理学会, 阿部詩織, 西本一志, 情報処理学会研究報告, Vol.2024-HCI-207, No.35, pp.1-7, 2024. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.
URI: http://hdl.handle.net/10119/18859
Material Type: publisher
Appears in Collections:a10-1. 雑誌掲載論文 (Journal Articles)

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