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ダブリン・コア・フィールド言語
contributor.author及川, 大志en_US
contributor.author池田, 心en_US
date.accessioned2019-09-27T02:34:21Z-
date.available2019-09-27T02:34:21Z-
date.issued2018-11-09en_US
identifier.urihttp://hdl.handle.net/10119/16088-
description.abstract近年ゲームAIの研究は対戦相手として強いAIのみならず,ゲームそのものを楽しくするために様々な役割を担うようになってきている.テトリスは落下型パズルゲームとして長年数多くのプレイヤから愛されているゲームであるが,近年,T-spinと呼ばれている技術の登場により戦略の幅が大きく広がった.一方でこの技術は初心者にとって難解であり,また練習するための環境が十分整っていない.そこで本研究ではこのT-spinを学ぶ上で補助となる「詰めテトリス問題」を自動で生成する手法,さらにその面白さと難しさを教師あり学習で推定する手法を提案した.現時点では1手詰めのみを扱っているが,その面白さ・難しさを5段階評価の0.4ポイント程度の誤差で推測することに成功した.: In recent years, the target of research in computer game player is not only focused on strength of the player but also the other roles for entertaining human players. Meanwhile, strategies of the classical famous tile-matching puzzle game "Tetris" has been expanded widely due to the existence of the technique called "T-spin". However, it is hard for beginners to learn the technique and the environment for training is not well-prepared. Thus, we aim at automatic generation of the "Mating Tetris Problem" to help players master the skill of T-spin. We proposed an estimation method for evaluating the playability and difficulty of the problem by supervised learning. As the current result, we successfully generated one-step problems and the estimation method shows 0.4 mean square error in five-grade evaluation.en_US
format.extent1797241 bytes-
format.mimetypeapplication/pdf-
language.isojpen_US
publisher情報処理学会en_US
rights社団法人 情報処理学会, 及川 大志 ,池田心, ゲームプログラミングワークショップ2018論文集, 2018, pp.175-182. ここに掲載した著作物の利用に関する注意: 本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 Notice for the use of this material: The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. All Rights Reserved, Copyright (C) Information Processing Society of Japan.en_US
subjectテトリスen_US
subjectT-spinen_US
subject上達支援en_US
subject問題生成en_US
subject面白さモデルen_US
titleテトリスにおけるT-spin構成力向上のための問題作成en_US
title.alternativeProcedural Problem Generation of Tetris for Improving T-spin Skillen_US
type.niiConference Paperen_US
identifier.jtitleゲームプログラミングワークショップ2018論文集en_US
identifier.volume2018en_US
identifier.spage175en_US
identifier.epage182en_US
rights.textversionpublisheren_US
language.iso639-2jpnen_US
contributor.alternativeOikawa, Taishien_US
contributor.alternativeIkeda, Kokoloen_US
出現コレクション:b11-1. 会議発表論文・発表資料 (Conference Papers)

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